Saturday 9 March 2013

Pulau Redang, Terengganu


Pulau Redang, Terengganu
‘Keseronokan Semulajadi’(Kenali-Alami-Fahami)

Pulau Lima, Redang                                                                                                                                                Foto: Omar Ariff






“Keseronokan Semulajadi” merupakan satu fenomena baru bagi para pelancong ketika berkunjung ke sebuah pulau yang merupakan pulau yang terbesar di perairan negeri Terengganu Darul Iman; Pulau Redang. Umumnya, Pulau Redang telah menjadi satu destinasi percutian yang utama bagi pelancong dalam dan luar negara. Pulau yang telah melalui evolusi pelancongan sejak lebih 10 tahun yang lalu, kini kian berkembang dengan pembangunan dan perancangan untuk melengkapkan Pulau Redang sebagai pulau yang bercirikan ekslusif dalam masa 10 tahun akan datang. Pada waktu ini, terdapat 15 pengusaha resort beroperasi sepanjang musim yang bermula dari bulan Mac sehingga Oktober setiap tahun. Dari bulan November sehingga Februari merupakan bermula dan berakhirnya musim angin timur laut atau musim tengkujuh. Kedudukan resort terbahagi kepada beberapa teluk atau pantai.9 daripada resort tersebut terletak di Pasir Panjang, 2 resort di Teluk Bakau, 2 resort di Teluk Kalong, 1 resort di Teluk Dalam dan 1 hostel di Kampung Baru, Pulau Redang. Berbeza dengan pulau-pulau lain, kebanyakkan resort di sini menawarkan pakej percutian untuk 3hari 2malam dan 4hari 3malam berbanding dengan harga bilik untuk semalaman. Harga pakej bermula dari sekitar RM270/orang sehingga RM900/orang bergantung kepada jenis bilik, aktiviti dan sebagainya. Kebiasaannya pakej yang ditawarkan adalah termasuk bilik penginapan, tambang bot/feri untuk 2 hala, makanan dan minuman serta aktiviti snorkeling atau menyelam. Malah ada juga yang menawarkan tambahan pakej termasuk kos perjalanan dari stesen bas ataupun lapangan terbang ke jeti yang berkenaan. Dari sudut logistik, ada sebahagian resort beroperasi menggunakan perkhidmatan feri dari Jeti Syahbandar, K.Terengganu dan ada juga beroperasi di Jeti Merang yang terletak lebih kurang 40km dari bandar K.Terengganu. Bagi pelancong yang inginkan keselesaan perjalanan, terdapat pilihan pakej termasuk tambang penerbangan terus ke Pulau Redang melalui Berjaya Air. Semua ini adalah antara ciri-ciri umum yang terdapat di Pulau Redang yang juga pernah diklasifikasikan sebagai antara pulau tercantik di dunia. Walau apa jua jenis pakej dan tarafnya, yang pasti semua mempunyai tujuan yang sama - ‘Mengenali’, ‘Mengalami’ dan ‘Memahami’ alam semulajadi dengan cara yang tersendiri.
Perjalanan laut bermula dari jeti seawal pukul 9 pagi. Dari jeti Merang, perjalanan menaiki bot laju mengambil masa 40 – 60 minit untuk sampai ke pulau. Manakala perjalanan melalui jeti Syahbandar menaiki feri mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit. Walaupun ia mengambil masa yang agak lama, namun dengan kemudahan dan ruang yang ada ia mampu memberi keselesaan kepada pelancong untuk menikmati permandangan dan keindahan di sepanjang perjalanan. Keasyikkan semakin mendekati hati pelancong sejurus melihat keindahan Pulau Redang yang di kelilingi oleh 8 jenis pulau-pulau yang berhampirannya. Ada yang besar dan ada yang lebih kecil. Adunan halus permandangan dan kedudukan lanskap pulau-pulau yang berhampiran inilah yang bakal mengusik dan mengikat hati para pelancong sepanjang berada di pulau ini. Malahan, mungkin sudah ada yang tersentuh sebaik kedengarannya loghat Terengganu diucapkan oleh orang tempatan di bandar Kuala Terengganu.

Keghairahan ini berterusan sebaik sahaja menikmati hidangan tengahari sambil menikmati permandangan yang memukau dan mempersonakan. Pasir putih, laut membiru luas dan bunyian ombak memecah ke pantai serta permandangan lanskap pulau-pulau kecil yang menghijau, sudah cukup untuk membuat hati tidak sabar untuk mengenali kehidupan di sini dengan lebih dekat lagi. Dari satu sudut, kelihatan ada yang sudah berlari dan berguling di atas pasirnya yang halus dan gebu sambil ada yang berlari menuju ke air lautnya yang membiru. Dari sudut yang lain, kelihatan ada yang sudah bersiap-siap mengikat kemas baju keselamatan dan menuju ke arah bot yang sedang menunggu untuk aktiviti snorkeling trip. Kebiasaannya, destinasi trip yang pertama adalah ke salah satu pulau yang berdekatan seperti Pulau Kerengga Besar dan KecilPulau Paku Besar dan Kecil atau Pulau Lima. Di sekitar kawasan ini, para pengunjung akan mula mengenali dan mendekati sendiri pengalaman tentang suatu kehidupan di dasar laut. Terdapat pelbagai jenis ikan yang berwarna-warni serta batu karang yang mempunyai landskapnya tersendiri yang pastinya menawan hati nurani. Hati pasti tertarik ketika menyedari betapa hebatnya penyu berenang laju meninggalkan kita yang masih terkial-kial mengayuh kaki. Jika kena pada waktunya, kelibat jerung berkejaran mungkin menambah debaran hati sendiri. Pada waktu inilah ‘snorkeling guide’ yang kebanyakkannya adalah penduduk tempatan, akan berkongsi pengalaman mereka tentang kehidupan dasar laut kepada pelancong dengan latah dan gaya mereka sendiri.

Salah satu kawasan snorkeling dan menyelam yang istimewa di Pulau Redang adalah di Pulau Pinang. Di sini terletaknya Taman Laut yang mempunyai insfrastruktur yang serba lengkap seperti jeti, tandas awam, ruang pameran dan kawasan perkelahan untuk para pelancong. Antara yang menjadi tarikan di sini adalah kehidupan yang berada di bawahnya seperti Moray Eel, Giant Groupa dan juga sebuah kapal lama yang tenggelam berhampiran dengannya. Ini tidak termasuk ribuan ikan-ikan kecil berwarna-warni yang lain berlumba-lumba menikmati roti yang diberikan oleh pelancong. Ciri-ciri inilah mendorong Taman Laut menjadi destinati utama ditawarkan oleh pihak resort. Tidak hairanlah ia menjadi tumpuan ribuan pelancong dalam satu-satu masa, terutama pada waktu cuti am. Oleh yang demikian, bagi membantu mengekalkan khazanah alam ini, Jabatan Taman Laut Terengganu adalah badan kerajaan yang menguruskan hal ehwal pemuliharaan kawasan taman ini dan sekitarnya iaitu dalam lingkungan 3.2km dari Pulau Redang. Untuk tujuan ini, Jabatan Taman Laut mengenakan bayaran caj sebanyak RM5.00/dewasa dan RM2.50/kanak-kanak bagi mengumpul dana bagi kerja dan projek-projek pemuliharaan. Usaha ini adalah amat penting bagi mengekalkan keseimbangan pulau ini sebagai tempat tumpuan pelancongan selari dengan keseimbangan pembangunan ekonomi penduduk tempatan.
Sebaik sahaja matahari terbenam, perasaan mula membara bagi sebahagian pelancong. Pengalaman waktu malam di Pulau Redang adalah berbeza bagi setiap tempat yang lain. Bagi pelancong yang sukakan hiburan muzik malam hari, Pasir Panjang adalah merupakan tempat yang sesuai untuk tujuan itu. Kebanyakkan resort-resort di sepanjang teluk ini akan menawarkan aktiviti-aktiviti sedemikian dengan adunan bunyi muzik yang rancak dan silauan serta kelipan lampu yang menghangatkan malam. Berbeza pula bagi kawasan-kawasan yang lain seperti di Teluk Kalong yang mempunyai aktiviti malam yang minima dengan cara yang berbeza. Cukup sesuai bagi yang inginkan malam yang lebih tenang dan damai sambil berbaring di pantai membilang bintang dan mendengar sayup bunyian keroncong alam semulajadi. Ada juga mereka yang berkesempatan berkenalan dan berkongsi pengalaman dengan penduduk tempatan sepanjang malam. Pertemuan sebegini sedikit sebanyak memberi pengetahuan baru kepada pelancong tentang erti kehidupan di Pulau Redang sebaliknya.
Pengalaman manis berada Pulau Redang tidak berakhir dengan keindahan kehidupan dasar lautnya sahaja. Malah seribu lagi rahsia mungkin berada di puncak bukit dan khazanah hutannya. Semua ini boleh dialami dengan mengikuti aktiviti merentas hutan atau jungle trekking yang disediakan oleh pihak resort. Antara trek yang biasa adalah laluan dari Pasir Panjang ke Kampung Baru, dan Teluk Dalam yang mengambil masa lebih kurang 2 jam perjalanan. Manakala, di Teluk Kalong laluan yang biasa untuk aktiviti ini adalah mendaki dan merentas hutan yang mengambil masa lebih kurang 30 minit untuk sampai ke tapak permandangan bagi melihat sebahagian Pulau Redang dari pandangan atas yang mampu mempesonakan hati. Sepanjang pendakian ini kelihatan hidupan lain seperti kumpulan semut dan serangga kecil, kicauan burung serta kepelbagaian spesies pokok-pokok yang ada di sekitar termasuklah pokok herba Tongkat Ali. Yang pasti suasana kehidupan di sini menambahkan lagi ciri keistimewaan Pulau Redang yang sewajarnya dihargai oleh pelancong mahupun penduduk tempatan.

Secara keseluruhan, Pulau Redang merangkumi perkara-perkara asasnya seperti sistem jaringan perjalanan yang bertaraf antarabangsa, kemudahan infrastruktur yang serba lengkap serta layanan mesra dari penduduknya. Dalam kerancakkan perancangan dan pembangunan industri pelancongan di sini, faktor alam persekitaran dan pembangunan modal insan perlulah diambil kira sewajarnya bagi memastikan ia terus menjadi tumpuan pelancong dan secara tidak langsung memastikan keseimbangan dalam pembangunan ekonomi penduduk tempatan. Bagi setiap pelancong pula, pelbagai pengalaman baru yang telah diperolehi sepanjang berada di sini. Akan tetapi setiap pengalaman yang dialami, hanyalah sebahagian daripada keistimewaan dan keunikan pulau ini. Mungkin lebih banyak lagi keistimewaannya yang masih belum dirungkai. Jadi tidak kiralah kemana sahaja kita pergi, yang pasti tujuannya hanya untuk mengenali, mengalami dan memahami,; suatu budaya pemikiran yang harus ada pada setiap pelancong untuk mencapai apa itu ‘Keseronokan Semulajadi’.

Foto: Azmi Zulkafli

2 comments:

  1. Habanero chile - titanium-arts.com - The T-Bone's - T-Bone's
    Habanero chile, an aromatic chili pepper titanium curling iron that is selectively bred to titanium wedding band produce hotter, heavier, gr5 titanium and trekz titanium pairing tastier chili peppers than regular habanero chiles. Rating: ffxiv titanium nugget 5 · ‎5 reviews

    ReplyDelete